Voedingstips voor tijdens de zwangerschap

Gepubliceerd door Moederbuikje op

Voedingstips voor tijdens de zwangerschap

Het is natuurlijk altijd belangrijk dat je gezond eet. Maar vooral wanneer jouw dieetkeuzes ook te maken hebben met iemand anders (jouw baby!) is het belangrijk om goed op te letten wat je allemaal eet. Wist je bijvoorbeeld dat er bepaalde dieettips zijn die je het beste aan kunt houden tijdensde zwangerschap? Zo zijn er tips voor elk trimester. Door hier rekening mee te houden zorg je dat jij sterk blijft tijdens je zwangerschap en help je de ontwikkeling van jouw baby.

Het eerste trimester (0 – 13 weken) 

Probeer extra aandacht te steken in de essentiële vitaminen en aminozuren. Voornamelijk foliumzuur en zink zijn belangrijk omdat deze een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de baby. Dit gebeurt namelijk aan het begin begin van de zwangerschap. Het is makkelijk om hier voldoende van binnen te krijgen door groene bladgroentes, broccoli, asperges, bieten, noten en zaden te eten. Zorg daarnaast dat je voornamelijk volkoren producten eet zoals volkorenbrood of zilvervliesrijst.  

Het tweede trimester (14 – 27 weken) 

De foetus is door het eerste trimester heen gekomen, gefeliciteerd! Nu is de periode dat je weer helemaal op kracht kunt komen. De nadruk op foliumzuur en zink is weg, maar dat betekent niet dat je nog steeds op je vitaminen moet letten. De baby gaat nu al een stuk groeien. Dat betekent, meer voedsel nodig! Eet deze periode extra veel groentes. Dat kan makkelijk door bijvoorbeeld groentespaghetti of rijst te koken.  Daarnaast is een goede groene smoothie ook nooit verkeerd. 😃

Het derde trimester (28 – 41 weken) 

In het derde timester is je baby eigenlijk al bijna helemaal ontwikkeld. Hij zal voornamelijk vetmassa aanmaken en tot wel 4x zo zwaar worden! Omdat de stofwisseling van jouw baby verandert, verandert er ook wat met jouw eigen lichaam. Het is daarom belangrijk om minder suikers en zoetigheden te eten. Jouw lichaam is namelijk een stuk minder goed in het verwerken van zoetigheden in het laatste trimester. Als je teveel suikers eet zul je meer aankomen dan normaal. Omdat je buik zo groot is, wordt het ook lastiger om grote maaltijden te eten. Je zult daarom wat minder kunnen eten. Zorg dus dat wát je eet, van goede kwaliteit is.

Hopelijk heb je iets aan deze tips! Ik zie je graag een keer langskomen bij Moederbuikje.  

Groetjes, Manon 

Categorieën: Weetjes

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.